Gandia acull la I Mostra de Pesca Artesanal, Turisme i Territori de la Mediterrània

L’alcaldessa de Gandia, Diana Morant; el president de la Confraria de Pescadors, Domingo Ciurana; el professor del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València, Miguel Rodilla i la regidora de Polítiques Econòmiques, Alícia Izquierdo han presentat la I Mostra de Pesca Artesanal, Turisme i Territori de la Mediterrània, que té  lloc del 14 al 20 de maig a l’esplanada de la Llotja de Gandia. L’objectiu és donar visibilitat a la pesca mediterrània i a la seua importància ambiental, cultural, gastronòmica i turística.

L’activitat està organitzada pel GALP Gandia Albufera (Grup d’Acció Local Pesquer) on s’integren l’Ajuntament de Gandia des dels departaments de Comerç i Turisme, la Confraria de Pescadors de Gandia, la Universitat Politècnica de València, amb professorat i estudiants del Grau en Ciències Ambientals i del Màster en Avaluació i Seguiment Ambiental d’Ecosistemes Marins i Costaners de la UPV;  també hi participa en l’activitat la Càtedra Terra Ciutadana de la Politècnica.

Segons Miguel Rodilla, la Mostra té tres vessants: un vessant educatiu, dirigit a estudiants de primària i secundària de la Safor, que es desenvolupa principalment del dilluns 14 al divendres 18 de maig; un vessant cientificotècnic, que té lloc tant al Campus de Gandia com al port, i un vessant social i obert a tota la ciutadania, amb activitats per a famílies, que té lloc del dissabte 19 al diumenge 20 al migdia.

REUNIONS CIENTIFICOTÈCNIQUES

En l’àmbit cientificotècnic es realitzarà una reunió de la Xarxa Espanyola de Grups de Pesca on, a més de membres del GALP participaran representants d’institucions autonòmiques, nacionals i europees; aquestes sessions tindran lloc el 16 i 17 de maig. Les sessions del 18 i 19 tenen lloc en el marc del projecte de recerca “El paper de les confraries de pescadors del Mediterrani espanyol en la Gestió Integrada de les Zones Costaneres” finançat pel Ministeri d’Economia i Competitivitat, Pla Estatal de Recerca Científica i Tècnica i d’Innovació. La professora de la UPV Paloma Herrera coordina aquestes sessions.

ACTIVITATS PER A TOTS ELS PÚBLICS EL CAP DE SETMANA

Dissabte a migdia s’inaugura la part més popular de la mostra, que té lloc el cap de setmana. En la plaça entre la confraria intervindran entitats que es dediquen a la mar: pescadors, el Real Club Nàutic de Gandia, centres de busseig, la Creu Roja… es podran visitar embarcacions esportives i embarcacions de pesca. També s’ha convocat un concurs de dibuix, fotografia, o pintura. Hi haurà tallers per a tots els públics impartits per la UPV i altres entitats científiques; sobre avarades de cetacis, recuperació de tortugues, color dels peixos i ecosistemes marins i costaners, entre altres. I tampoc faltarà els show cooking, per a aprendre receptes tradicionals i venda de productes gastronòmics de proximitat.

Segons l’investigador Miguel Rodilla aquestes accions són  “fonamentals”. “Tots els actors que intervenen en la pesca han de participar de manera conjunta: científics, pescadors, polítics, etc.” A més destaca  la tasca divulgativa de la Mostra en els centres educatius de Gandia i la comarca. “Es tracta de contribuir a la formació de persones més completes en el futur i que tinguen en compte l’empremta que deixa l’ésser humà en l’entorn proper”.

Sandra Barrancos Gregori

Tècnica de comunicació i màrqueting del Campus de Gandia