Nous avanços en el camp dels ultrasons aplicats a l’odontologia

Josep Rodríguez és un dels joves investigadors que formen part de l’equip de la Càtedra IVIO-UPV. La seua carrera com a investigador va començar quan estava acabant els estudis d’Enginyeria de Telecomunicacions Imatge i So, i durant la seua estada d’Erasmus en Düsseldorf (Alemanya), on va descobrir el ventall de possibilitats que oferia la branca de so i la recerca. Per a seguir afermant coneixements, es va matricular en el Màster en Enginyeria Acústica. Actualment, es troba cursant el doctorat dirigit pels professors Rubén Picó i Francisco Camarena. Les seues recerques s’emmarquen en el camp dels ultrasons aplicats a l’odontologia, una de les línies principals de la Càtedra IVIO-UPV.

Un dia en el teu despatx es caracteritza per…

Cada dia t’enfrontes a nous reptes, problemes que has de solucionar, un dia pots estar tot el dia fent experiments de camp i un altre estar fent recerca bibliogràfica o “picant” codi per a programar. No tinc temps d’avorrir-me, però per sort m’agrada el que faig.

Què va ser determinant per a tu per a dedicar-te a la recerca?

El que més em va motivar va ser el fet d’estar investigant per a poder contribuir a algun descobriment que beneficie la societat. Actualment en la Càtedra IVIO-UPV treballem per a millorar temes d’implantologia dental, que beneficien l’odontòleg que les practica i sobretot el pacient que les rep.

Millorar la qualitat de vida de les persones i en general de la societat, Com?

Estem treballant en un sistema de monitoratge per a la regeneració òssia en odontologia mitjançant ultrasons, aquesta tècnica millora la qualitat de vida del pacient directament, ja que l’única manera de monitorizarla que existeix actualment és mitjançant radiació (rajos X) que és ionitzant i perjudicial per al pacient, o mitjançant exploració quirúrgica que és invasiva. El nostre treball pretén utilitzar la tècnica ultrasònica de eco-impuls per tal que, de manera no invasiva i no ionitzant, poder monitorizar el procés de regeneració.

Sobre la teua tesi doctoral

La finalitat de la tesi és dissenyar un sistema de monitoratge per a la regeneració òssia en odontologia. Fins ara havíem calculat paràmetres físics mitjançant ultrasons, però aquests es veuen afectats per la geometria física del lloc que estem estudiant, la maxil·la humana. Per aqueix motiu, ara estem cercant uns paràmetres físics basats en la dispersió del material, on puguem mesurar mitjançant ultrasons en un medi complex com és una maxil·la humana. Quan testem que podem calcular aquests paràmetres amb robustesa i fiabilitat el següent pas serà dissenyar experiments en humans. Durant el Fòrum d’empresa UPV presentarem aquesta recerca juntament amb els experiments que estem duent a terme.

Una altra de les tasques d’un investigador és assistir a congressos i presentar articles, publicacions i ponències. En la II edició del Simposi Càtedra IVIO-UPV es van presentar de la mà d’experts en odontologia els avanços i les tècniques actuals en regeneració òssia i realitat virtual augmentada. Segons Josep “En un camp tan multidisciplinari com és l’odontologia, necessites complementar els teus coneixements, en el meu cas tecnològics, amb coneixements més biològics, fisiològics i odontològics. Quan intentes solucionar un problema és important tenir diversos punts de vista”.

Recentment, Josep ha presentat els últims avanços de la seua recerca en el seminari “Aplicacions de la Tribocorrosió i Materials per a Implants Dentals” amb la seua ponència titulada “Bone regeneration process monitoring for dental application” Segons Josep “Va ser molt interessant veure altres camps relacionats amb l’odontologia i implantologia en els quals s’està treballant, descobreixes noves perspectives que poden ser útils per a la teua recerca” conclou.

Més informació i consulta sobre els projectes de recerca de la Càtedra IVIO-UPV escrivint a Francisco Camarena, professor i investigador en el Campus de Gandia UPV: fracafe@fis.upv.es.

Pots seguir l’activitat de la Càtedra IVIO-UPV en el seu: blog / Twitter / Facebook