Cristalofnoise, disseny UPV per a la protecció contra el soroll ambiental

Una nova pantalla acústica dissenyada per la Universitat Politècnica de València (UPV), amb la participació del Campus de Gandia, i l’empresa BECSA, permet reduir el soroll del tràfic “a la carta” en poder-se variar el seu disseny en funció del soroll que es vulga aïllar. Entre les principals novetats de la pantalla destaca la incorporació com a aïllant acústic de materials reciclats a partir de plàstics PET de botelles fins ara mai utilitzats en aquest tipus de dispositius. Un altre dels avantatges del nou sistema és que les pantalles són modulars, la qual cosa en facilita la instal·lació.

El grup de treball de la Politècnica està format pels investigadors Javier Redondo (Campus de Gandia), José María Bravo, Marcelino Ferri, Sergio Castiñeira, María del Pilar Peiró, i Juan Vicente Sánchez. També compta amb la col·laboració de Manuel Parrilla (titulat Màster Enginyeria Acústica-Campus de Gandia). La pantalla dissenyada pels investigadors de la UPV li va valdre a BECSA per a aconseguir el premi al millor projecte R+D+i en la 4a edició de la Fira Innovacarretera, celebrada a Madrid a principis del mes de novembre.

UN ANY DE TREBALL INTENS

“El desenvolupament d’aquesta pantalla és fruit de més de 12 mesos de treball, per encàrrec directe de la companyia BECSA, que ja ha rebut comandes per a la seua instal·lació. Reuneix els avanços més recents del nostre grup de recerca, que porta més de 20 anys treballant en el disseny de nous materials i configuracions que permeten reduir sorolls com els provocats pel trànsit rodat, avions, trens, etc.”, explica Juan Vicente Sánchez, investigador del Centre de Tecnologies Físiques: Acústica, Materials i Astrofísica, de la UPV.

A les millores i avantatges ja descrits, s’uneix que el sistema resulta més permeable al vent i a l’aigua que les tradicionals formades per paraments continus, la qual cosa es tradueix en una reducció de la fonamentació necessària per a la seua instal·lació; aquesta propietat la converteix en una estructura idònia per a atenuar el soroll originat per trens d’alta velocitat al seu pas per nuclis urbans. I, a diferència de les pantalles convencionals, en destaca també per l’estètica, la qual cosa permet integrar-la en l’entorn urbà sense que hi haja un impacte visual negatiu

EXEMPLE TRANSPARÈNCIA UNIVERSITAT-EMPRESA

Per a l’investigador de la UPV, a més de les prestacions de la pantalla, la principal fita és haver realitzat una transferència Universitat-Indústria de forma tan exitosa. “Aquest producte està sent reconegut per la indústria vinculada a la construcció i manteniment de carreteres; ha sigut reconegut com a millor projecte d’R+D+i, per davant de propostes basades en altres tecnologies. BECSA ja té diferents peticions i prompte podrem veure aquestes pantalles acústiques, provades en els laboratoris de la UPV, en les nostres carreteres. És un clar exemple de la importància de la transferència de tecnologia, de la col·laboració entre la universitat i el sector productiu”, destaca Juan Vicente Sánchez.

Font: Luis Zurano, unitat de comunicació científica de la UPV