Joves investigadors de la Càtedra IVIO-UPV

La Càtedra IVIO-UPV ja compta amb noves incorporacions en el seu equip de recerca en l’àmbit de les tecnologies aplicades a l’odontologia. Us presentem 4 joves enginyers que estan darrere de les recerques relacionades amb l’aplicació dels ultrasons en la implantologia oral i els Sistemes de Realitat Virtual (RV) i multisensorials.

Clara Luzon i Dani Marfil

Clara i Dani van estudiar Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació, Imatge i So i els respectius màsters en la UPV. Tots dos coincideixen que va ser determinant per a la seua carrera investigadora que el grup Immersive Interactive Media (IIM), liderat pel professor Fernando Boronat, els oferira col·laborar amb ells. Actualment formen part de la línia de recerca Sistemes de Realitat Virtual (RV) i multisensorials.

A Clara des de xicoteta ja li fascinava el món de la tecnologia i somiava amb convertir-se en inventora. La motivació principal de Clara per a unir-se al projecte de recerca de la Càtedra va ser que la realitat augmentada era una tecnologia en auge i que encara no s’estava aplicant en camps com l’odontologia i més concretament en els implants dentals. Se sent especialment satisfeta d’una aplicació que s’està realitzant en unes Smart Glasses “em vaig proposar aconseguir que detectaren les eines de l’odontòleg. Va ser bastant complicat i encara necessita millores, però estic bastant contenta amb la detecció que realitza”.

Dani és de Gandia, des de l’institut ja sabia que volia estudiar temes relacionats amb la informàtica, tant que en l’actualitat es troba cursant el doctorat en Telecomunicacions. Investigar per a proposar millores funcionals que afecten positivament la societat, com és el cas de l’odontologia, va ser fonamental per a Dani. “En la Càtedra IVIO-UPV s’estan desenvolupant aplicacions que permetran disminuir la percepció de dolor durant les intervencions odontològiques, sobretot enfocat a pacients menors” afig Dani.

Motivació, perseverança, dedicació són paraules que defineixen per a ells el treball d’un investigador. “I també molta imaginació” puntualitza Clara.

Josep Rodríguez i Anderson Ladino

Anderson va estudiar Enginyeria en So en la Universitat de Sant Buenaventura de Colòmbia. L’enginyeria i l’arquitectura, com també la música o les matemàtiques han sigut la seua font d’inspiració a l’hora de triar els seus estudis. Va arribar al Campus de Gandia per a cursar el Màster d’Enginyeria Acústica on va quedar sorprès per tot el que es podia realitzar amb ultrasons, sobretot aplicats al camp de la medicina. Gràcies a Francisco Camarena, va començar a col·laborar com a investigador en la Càtedra IVIO-UPV especialment en la regeneració òssia dels implants dentals, tema de la seua tesi de màster. “Amb ultrasons existeix una manera de poder avaluar aquesta regeneració òssia, ja que no són ionitzants, és més econòmic i sense fer operacions quirúrgiques es pot avaluar la regeneració de l’os” destaca Anderson.

Josep també forma part de l’equip de Paco Camarena. Després d’estudiar un cicle sobre so, es va matricular en Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació, So i Imatge i durant els últims anys de la carrera es va interessar per la recerca, la qual cosa va ser decisiu per a matricular-se en el Màster d’Enginyeria Acústica. Josep i Anderson treballen en un sistema de monitoratge per a la regeneració òssia en odontologia mitjançant ultrasons. “Quan vaig començar tenia coneixements d’ultrasons però no d’odontologia, gràcies a la Càtedra IVIO-UPV, al Dr. Joan Faus i al professor Francisco Camarena, he aconseguit coneixements tant d’Odontologia com d’Ultrasons per a poder aplicar-los a la línia de recerca”. Per a ell, es tracta d’un treball que a més de contribuir a un bé social és molt dinàmic, “no tens temps d’avorrir-te” afig. Prompte es presentaran part dels resultats d’aquesta recerca en el Congrés Ibèric d’Acústica, Tecniacústica 2017.

Però no tot és investigar i presentar resultats, hi ha vida més enllà. Per exemple el rugbi, una de les passions de Clara o la música per a Anderson i Dani. Per la seua banda Josep, quan té temps lliure, no es perd un bon concert.

Més informació i consulta sobre els projectes de recerca de la Càtedra IVIO-UPV escrivint a Francisco Camarena, professor i investigador en el Campus de Gandia UPV: fracafe@fis.upv.es.

Pots seguir l’activitat de la Càtedra IVIO-UPV en el seu: blog / Twitter / Facebook