El turisme ix al rescat de la pesca artesanal valenciana

La pesca artesanal costanera és una activitat econòmica fonamental per a un quantiós nombre de famílies al llarg de la costa valenciana i marca el caràcter dels nostres pobles mariners. La petjada de la pesca s’aprecia en la gastronomia, en plats com la fideuà de Gandia o l’arròs a banda de moltes localitats alacantines, i en tradicions, com la celebració de la festes de la Mare de Déu del Carme. I no podem oblidar que és també clau en la conservació dels ecosistemes marins costaners, ja que els pescadors coneixen el seu medi i són els primers interessats en la seua protecció.

En els últims anys, no obstant açò, el sector ha anat perdent força i per aquest motiu les institucions, entre elles la Unió Europea , volen contribuir a la cerca de solucions que en permeten la supervivència. El turisme pot jugar un paper clau en aquesta tasca de protecció i dinamització del sector pesquer. Segons Luis Miret, professor de la Universitat Politècnica de València (UPV), una activitat com el pescaturisme, que permet viure l’experiència de la pesca artesanal des del mateix vaixell i explicada pels pescadors, s’ha realitzat ‘tota la vida’, ja que ‘els turistes venien i feien un volt en el vaixell’; no obstant açò, les normatives de seguretat i higiene ho van paralitzar i ara són les mateixes administracions les que volen impulsar-la.

Per a Enrique Ferrer, secretari de la Confraria de Pescadors de Gandia, el turisme pesquer i el pescaturisme poden ser claus per al sector i per açò estan treballant des de fa temps amb la UPV i amb l’Ajuntament de Gandia per a estudiar la seua viabilitat i la seua forma d’implantar-ho. Enrique Ferrer i Luis Miret afirmen que diverses ciutats italianes com Gènova o comunitats com la Balear ja estan desenvolupant amb èxit iniciatives de pescaturisme que conjuminen experiències com l’albirament de dofins amb ‘menjar-se un arròs’ en el vaixell.

EL CAMPUS DE GANDIA, PUNT DE TROBADA DELS AGENTS IMPLICATS

Per a tractar les sinergies entre turisme i pesca, el Campus de Gandia de la UPV ha organitzat dues activitats que suposen una trobada entre administracions públiques, sector pesquer i societat en general. La coordinadora d’ambdós fòrums és la investigadora de la UPV Paloma Herrera.

El primer d’ells ha estat el seminari «Pesca Artesanal. Diversificació Pesquera», que tenia com a objectiu valorar línies d’actuació que haurien de marcar-se a curt i mitjà termini en l’àmbit de la diversificació econòmica de la pesca artesanal, assegura Paloma Herrera.

Escolta el reportatge sobre recerca del Campus en Pesca Artesanal:

En aquesta primera jornada, celebrada el passat 26 de novembre, es van mostrar experiències de diversificació del sector pesquer com la pesca-turisme i el turisme mariner de la mà de la Confraria de Pescadors de Roses, que desenvolupen aquestes activitats des de fa anys. De la mateixa manera, es va parlar de la transformació del sector i també de la comercialització dels nous serveis, així com de l’impacte sobre el medi ambient. Per a Luis Miret, que va participar en la sessió, la presència de les administracions públiques és molt important, ja que “actualment s’està treballant en la normativa que regularà activitats turístiques relacionades amb el turisme, que poden impulsar o paralitzar el seu desenvolupament”.

LA TONYINA ROJA PROTAGONITZA EL PRÒXIM SEMINARI

La segona jornada sobre pesca artesanal se celebrarà el pròxim dissabte 17 de desembre, amb el títol: ‘Gestió sostenible dels recursos pesquers: el debat sobre la tonyina roja’. En la sessió intervindran representants d’organitzacions polítiques, científiques i de gestió de la pesca artesanal.