Biologia i turisme en el programa 2 i 3 de Ciència propera

En el segon episodi de Ciència propera Pilar Donat, professora i biòloga de la Universitat Politècnica de València, reflexiona sobre la importància d’invertir en investigació i de comptar amb equips heterogenis per desenvolupar-la. Equips que incloguen gent amb experiència (senior per dirigir) d’edat mitjana i joves que aporten altes dosis de creativitat, fonamental en qualsevol tasca de recerca. Coneixem també quins són els estudis sobre l’ADN que estan fent-se al Campus de Gandia en flora i fauna. Per exemple: s’està analitzant com s’adapten algunes plantes a ambients d’alta salinitat per tal d’intentar traslladar aquesta evolució a altres espècies que viuen en ambients hostils. O veurem per què estan desapareixent espècies autòctones claus del nostre entorn.

El reportatge del programa s’ocuparà dels cabdals ecològics i la importància de mantindre’ls. El riu Serpis no arriba al tres per cent establert per les administracions públiques. Un llindar no sols insuficient sinó que, a més a més, no s’acompleix, segons el professor del Campus de Gandia, Francisco Martínez Capel. Capel ens planteja la següent pregunta: podríem sobreviure amb un tres per cent del menjar que consumien fa 10 anys? Descobrim les conseqüències i les possibles solucions per a pal·liar aquesta situació. Capel també ens recorda que els aqüífers d’aigua potable contenen restes de pesticides. Per tant, es fonamental controlar l’ús indiscriminat que se’n fa en diferents àmbits.

Al tercer programa, Ciència propera s’endinsa en el món del turisme. D’una banda, entrevistem a Paloma Herrera i Lluís Miret, docents de la UPV, per apropar-nos al seu estudi sociològic sobre pesca turisme. Embarcar els visitants en una dia de feina normal dels pescadors per a que coneguen de prop aquest ofici, tant desconegut per a la majoria, és un dels objectius d’aquesta modalitat de turisme. La intenció, d’una banda, és aportar noves idees i diversificar el sector per ajudar-lo a sobreviure (escoltarem exemples) i, per l’altra, ajudar a la sostenibilitat d’un art que res té a veure amb la pesca industrial i què, entres altres coses, afecta directament a la nostra alimentació.

En el reportatge parlem sobre el turisme experiencial i com aquesta modalitat ajuda a incrementar el valor d’una destinació. La professora Maria José Viñals, de la UPV, ens explica per què despertar les sensacions a través dels sentits és fonamental per generar un record perenne en el turista. El disseny adequat de productes que no trenquen les expectatives generades pel visitant i tècnics capacitats per a implementar-los són les ferramentes necessàries per crear un turisme d’experiències.

Ciència propera es pot escoltar a Radio Gandia, cadena SER, els dilluns dins del programa Hoy por Hoy (aproximadament a les 12:30) i en la ràdio de la UPV els dilluns a les 16:00.

És un programa finançat per la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) del Ministerio de Economía y Competitividad i patrocinat per la Càtedra d’Innovació del Campus de Gandia UPV.

Ací els deixem tots els programes fins ara, esperem que els agraden.

Ciència propera en Ivoox

rp_tur-expeririencial-600x150.jpg