rafael_delgado_bosques_mediterráneo

El paisatge agroforestal mediterrani, en perill

El paisatge agroforestal mediterrani corre risc de desaparició i ser substituït per arbreda boscosa amb baixa biodiversitat. Aquesta és la principal conclusió d’un estudi desenvolupat per l’investigador del Campus de Gandia, Rafael Delgado Artés. El treball forma part de la seua tesi doctoral, en la qual ha analitzat els patrons d’evolució en els últims 50 anys de les cobertures forestals la província de Castelló, “un territori paradigma dels processos de despoblació i, per tant, representatiu en l’arc mediterrani”, aclareix Delgado.

rafa delgado bosques mediterráneoEl projecte cerca explicar els canvis en el paisatge a través de factors socioeconòmics i ecològics ocorreguts des dels anys 1957 a 2007, període en què té lloc la major transformació sociològica de la història. Aquest canvi, segons Rafael Delgado és conseqüència de dos fenòmens concrets: d’una banda, la desagrarització i d’una altra, la despoblació d’àmplies zones després de segles d’intensa pressió de l’ésser humà.

En aquest sentit, l’abandó rural ha comportat un augment molt rellevant de les cobertures forestals denses. Aquesta situació, que es pot considerar “única en la història” en paraules de Rafael Delgado, ha provocat que per primera vegada “l’ús dels recursos forestals siga menor que el seu creixement amb els seus consegüents efectes negatius”.

De fet, l’investigador valencià sosté que s’ha produït un “descens enorme dels usos agrícoles, especialment dels cultius que han sigut els estructuradors del paisatge, mentre que els usos urbans tenen major creixement relatiu, amb una incidència limitada a escala territorial, però amb grans repercussions locals”.

MAJOR PROTAGONISME FORESTAL, MENOR DE L’AGRICULTURA

Les dades arreplegades en la recerca, que va ser dirigida per investigadors del grup Reforest, vaticinen que l’agricultura deixarà de ser l’estructurador del paisatge que fou en el passat, en favor del protagonisme forestal.

En aquest sentit, Rafael Delgado indica que l’extensió de la superfície forestal “continuarà creixent, així com la seua densificació interna, amb un clar avantatge en tots dos casos per a l’arbrat sobre el matoll en les condicions actuals i també en un escenari futur d’aridesa o condicions canviants”.ARBRAT SOBRE TERRENYS AGRÍCOLES ABANDONATS

Per açò, qualifica com a “preocupant” la situació, ja que mediambientalment “s’observa risc d’homogeneïtzació ecològica a mitjà termini”, mentre que des del punt de vista social “la no vertebració territorial suposa la desertització d’àmplies zones”.

Per a afrontar el problema advoca per definir estratègies que permeten gestionar aquest espai territorial i els seus recursos, “si no volem que la situació derive en altres greus problemes”. D’aquesta manera, ressalta que un règim intens d’incendis o altres factors condicionants poden modificar les previsions, encara que “en cap cas sembla probable que les condicions actuals puguen revertir l’enorme tendència global de creixement de les cobertures forestals més denses que s’ha analitzat”.

DELGADO SEGUEIX COM A DIRECTOR DEL CEIC ALFONS EL VELL

Recentment, el professor del Campus de Gandia de la UPV ha tornat a ser escollit per unanimitat com a director del CEIC Alfons El Vell, l’objectiu principal del qual passa per dinamitzar el panorama cultural de Gandia. A Rafael Delgado li acompanyen en el consell executiu d’aquesta organització autònoma i independent: Maite Fernández, Juli Capella, Pasqual Molina, Vicenta Llorca, Agustina Pérez i els també professors i investigadors UPV: Lluis Miret i Enric Sigalat.

Font: Luis Zurano, unitat de comunicació científica de la Universitat Politècnica de València

Pots seguir-lo en Twitter @nadrazy

Blog Comunicació científica UPV