CIENCIA CERCANA CAMPUS DE GANDIA UPV BLOG

Ciència Propera: ciència en primera persona

La ciència ha donat lloc, al llarg de la història, a incomptables avanços que han millorat la vida de les persones: en la seua salut, alimentació, benestar… també actua com a dinamitzadora de l’economia, amb nous productes, serveis i indústries. No obstant açò, tal com arreplega l’ Estratègia Espanyola de Ciència i Tecnologia i d’Innovació 2013 – 2020, perquè el progrés científic i tecnològic repercutisca en un progrés social, ‘cal comptar amb una societat procliu i oberta a la innovació que aculla el desenvolupament i l’adopció de noves idees i la seua incorporació a nous processos, productes i serveis’.

Aquest és un dels objectius als quals vol contribuir Ciència Propera, iniciativa desenvolupada per la Universitat Politècnica de València en el seu Campus de Gandia, finançat per la FECYT i cofinançat per la Càtedra d’Innovació del Campus de Gandia. El projecte, que s’executa durant tot l’any 2016, conjumina la producció de continguts audiovisuals, radiofònics i també la seua difusió a través d’internet en tres llengües: valencià, castellà i anglès.

TELEGRAFIES CAMPUS DE GANDIA

Investigadors de primera línia, del Campus de Gandia, de la UPV i d’altres centres, han sigut els protagonistes de les seccions científiques dels catorze programes de televisió que s’han produït en el marc d’aquest projecte, en els quals s’han explicat avanços que s’estan creant actualment i que poden millorar la vida i l’economia. S’han abordat temes com recerques per a travessar la barrera hematoencefàlica amb ultrasons per al tractament de malalties; la conservació de les tellines en la costa valenciana; anàlisi del tractament de gènere en les enginyeries; les ones gravitacionals… també s’han realitzat entrevistes personals a investigadors i investigadores, amb la finalitat que servisquen de referent i inspiració a joves i també per ajudar a normalitzar les persones que es dediquen a la ciència i que, en general, comparteixen tres característiques: la curiositat, la passió i el treball dur.

Els continguts audiovisuals produïts s’han donat a conèixer en les seccions UPVGandiaCiencia i Diari de, en un programa de televisió, Telegrafies, que s’emet en la web de UPV-RTVCanal Youtube del Campus de Gandia i en la televisió comarcal, Tele7Safor. Aquestes seccions s’han subtitulat en valencià, espanyol i anglès i s’han difós per internet, a través d’aquesta web, Facebook i Twitter.

Ciencia Cercana Divulgación de la Ciencia Campus de Gandia

L’audiència estimada del projecte ha sigut, en la seua difusió convencional, de  15.000 televidents. Les publicacions en internet han tingut un abast mitjà en Facebook de  5.000 usuaris.

Coneixes les seccions sobre ciència de Telegrafies? Respon a aquest qüestionari i ajuda’ns a millorar. GRÀCIES!

FORMACIÓ I NOU DESENVOLUPAMENT CIENTÍFIC

El projecte ha permès així mateix formar a 50 estudiants de Comunicació Audiovisual, que han conegut de primera mà com es duu a terme la divulgació científica, han comprès nous conceptes i han interactuat de forma personal amb científics i científiques.

Finalment, gràcies a Ciència Propera s’ha implementat per primera vegada en un entorn real un sistema de subtítols interactius i personalitzables, que es poden integrar en segones pantalles, desenvolupats pel grup de recerca Immersive Interactive Mitja R&D Group.