Nou sistema intel•ligent per a la detecció d’abocaments tòxics a la mar

Investigadors del Campus de Gandia de la UPV han dissenyat un nou sistema intel·ligent de sensors que ajuda a detectar i delimitar abocaments tòxics, de gasoil o hidrocarburs en general, en qualsevol medi aquàtic, ja siga a mar oberta, rius, llacs, etc. i a molt baixes concentracions.

Tal com apunta Jaime Lloret, investigador de l’IGIC, la contaminació marina és un problema global, que pot afectar tant a l’entorn natural (fauna i flora), com a l’economia i a la salut.

“En funció del tipus de contaminants, són necessàries unes tècniques o unes altres per a eliminar l’abocament. Però, sens dubte, el més important és detectar l’abocament de forma ràpida, per a evitar un major impacte i reduir els danys en la zona afectada. En aquest sentit, el cas dels vessaments de petroli són especialment crítics, ja que són quasi impossibles d’eliminar completament si els treballs de descontaminació no comencen immediatament”, apunta Jaime Lloret.

El sistema desenvolupat pels investigadors de la UPV va incrustat en xicotets dispositius flotants. Basat en un algorisme intel·ligent, està compost per nodes sense fils capaços de moure’s cap al final de la taca a la recerca de la seua vora.

“Aquests dispositius tenen en compte la informació obtinguda dels sensors de contaminació d’hidrocarburs i la seua posició pel que fa als altres nodes per a situar-se en la frontera entre l’aigua no contaminada i la taca de l’abocament contaminat. D’aquesta manera, permet localitzar amb exactitud la posició final de la taca, la frontera entre la zona contaminada i la que no ho està”, destaca Lloret.

Detección de vertidos tóxicos en el mar

Els investigadors van presentar els resultats i prestacions d’aquest sistema en el marc de la IEEE International Conference on Communication (ICC 2015), celebrada el passat mes de juny a Londres.

La recerca duta a terme per Jaime Lloret, juntament amb la resta de l’equip compost per Lorena Parra, Sandra Sendra, José Miguel Jiménez, és una de les línies principals que naixen a partir del Máster en Avaluació i Seguiment Ambiental d’Ecosistemes Marins i Costaners que imparteix la Universitat Politècnica de València en el Campus de Gandia.

Font: Luis Zurano, unitat de comunicació científica de la Universitat Politècnica de València

Pots seguir-lo en Twitter @nadrazy

Blog Comunicació científica UPV