Un gandià format en el Campus de Gandia, Premi Extraordinari de Doctorat de la UPV

El gandià Francisco Miguel García Herrero, format en l’àmbit de les Telecomunicacions en el Campus de Gandia, ha obtingut un dels Premis Extraordinaris de Doctorat que ha atorgat la UPV en 2015, per la seua tesi titulada Architectures of soft-decision decoding of senar-binary codes. El treball, dirigit pel professor Javier Valls del Campus de Gandia, continua una línia de recerca per a millorar les comunicacions i fer-les més eficients.

El treball desenvolupat per García Herrero en la seua tesi possibilita la implementació de sistemes de comunicacions o d’emmagatzematge de dades amb major capacitat de correcció d’errors que els actuals i que poden funcionar a altes velocitats, de l’ordre de gigabits per segon.

ALGORISMES AMB GRAN CAPACITAT DE CORRECCIÓ I MENYS COMPLEXOS

En tots els sistemes de comunicacions (televisió, xarxes sense fils, internet) es produeixen errors en transmetre la informació pel canal de comunicacions (aire, cables, fibra òptica). Aquests errors també ocorren en llegir les dades emmagatzemades guardades en sistemes d’emmagatzematge (DVD, CD, memòries flaix). Per a recuperar sense errors la informació enviada o emmagatzemada, a aquesta se li afig redundància, és a dir, se li inclouen altres dades que posteriorment s’utilitzen en l’equip receptor o en l’equip que llig la informació del sistema d’emmagatzematge, per a corregir els errors que s’hagen produït.  El receptor “descodifica” la informació rebuda, executant el que es denominen algorismes de correcció d’errors.

L’avanç aconseguit en aquesta tesi ha consistit a desenvolupar algorismes de descodificació per a la correcció d’errors amb gran capacitat de correcció, major que la dels algorismes implantats en els sistemes de comunicacions actuals; també s’ha aconseguit reduir la seua complexitat, possibilitant-ne la implementació amb tecnologies de fabricació de circuits integrats (xips) actuals, aconseguint altes velocitats de descodificació, de l’ordre de gigabits per segon.

DOCTORAT INTERNACIONAL I PATENT EUROPEAFrancisco Miguel García Herrero. Campus de Gandia

Francisco Miguel García, que ha obtingut diversos premis en la seua carrera acadèmica, va poder realitzar la seua tesi de recerca gràcies a una ajuda de Formació de Professorat Universitari (FPU) del Ministeri d’Educació, Cultura i Esport, molt competitiva. Durant la seua recerca va fer a més estades en Université de Cergy Pontoise (UCP-França) i en la University of Califòrnia (Davis-Estats Units). Aquestes estades i altres característiques del treball fan que la seua tesi siga mereixedora d’un esment internacional.

A més, fruit del treball realitzat en col·laboració amb la universitat francesa, es va sol·licitar una patent europea en cotitularitat, amb el nom: Method for decoding senar-binary codes and corresponding decoding apparatus. La patent consisteix en un mètode de descodificació i el corresponent descodificador per als codis denominats NB-LDPC (Senar-Binary Low-Density Parity Check).

UN AVANÇ QUE PODRÀ INCORPORAR-SE EN ELS FUTURS ESTÀNDARDS DE COMUNICACIÓ O EMMAGATZEMATGE DE DADES

La millora dels sistemes de correcció d’errors suposa un gran impacte en el desenvolupament dels futurs sistemes de comunicacions i emmagatzematge de dades. Per exemple, en un sistema de comunicacions es pot augmentar la distància a la qual es transmet mantenint la mateixa potència de transmissió i en un sistema d’emmagatzematge es poden guardar més bits en la mateixa àrea del suport d’emmagatzematge. Demostrar, com ha fet el jove investigador gandià, que aquests algorismes de correcció d’errors tan potents són implementables amb la tecnologia actual, suposa un pas important perquè acaben incorporant-se en els futurs estàndards de comunicació o emmagatzematge de dades.

JOVES INVESTIGADORS DEL CAMPUS DE GANDIA QUE HAN REBUT EL PREMI EXTRAORDINARI DE TESI DOCTORAL UPV

• 2015 Pau Alonso-Monestir Fernández
  • 2014 Miguel García Pineda